MENGENAL TEORI MOTIVASI MASLOW
1.0 Pendahuluan
Motivasi adalah satu penggerak dan dorongan dari dalam hati seseorang buat melakukan atau bertindak mencapai sesuatu tujuan. Motivasi boleh juga dikatakan sebagai rancangan atau kehendak buat menuju kejayaan serta mengelakkan berdasarkan kegagalan hidup. Dengan kata lain motivasi adalah proses menghasilkan tenaga oleh keperluan diarahkan buat mencapai sesuatu tujuan. Seseorang yang mempunyai motivasi berarti dia telah memperolehi kekuatan buat mencapai kesuksesan serta keberhasilan pada kehidupan. Dalam organisasi kelompok kerja, motivasi menjadi penggerak pada keberhasilan organisasi. Dengan adanya motivasi, maka wujudlah kerjasama, ssaling bahu membahu antara satu anggota dengan lainnya.
Motivasi memegang peranan yg sangat penting dalam bidang pendidikan. Pengajar dan anak didik memerlukan motivasi buat mengerakkan dirinya buat mencapai kualitas kerja atau keberhasilan yg lebih Sukses. Di sini motivasi boleh ditakrifkan menjadi kebolehan atau persetujuan yg dilaburkan buat menyebarkan tenaga demi mencapai matlamat atau jua penghargaan. Oleh yg demikian motivasi adalah adalah keadaan jika keperluan insan itu dipenuhi dengan diberi ganjaran serta sesuatu status yang baik. Ekoran daripada itu, mereka akan bekerja menggunakan lebih baik kerana tiada lagi kebimbangan, rasa selamat dan kehidupan yang terjamin sudah tersedia buat mereka. Begitu pula menggunakan kepuasan, jika seseorang itu diberi motivasi, maka secara nir eksklusif kehendak mereka telah dipenuhi .
Terpenuhnya kehendak serta kemahuan oleh seorang itu boleh menaruh suatu kepuasan yg nir terhingga dalam diri seorang. Pada masa yg sama pengajar juga menjadi “motivator” pada pelajar-pelajarnya buat berjaya pada kehidupan mereka. Seorang pengajar yg baik mesti mempunyai motivasi yang dinamik, cekap dan sentiasa berusaha untuk memajukan dan menaikkan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Guru yg bermotivasi juga mempunyai energi buat sebagai penggerak kepada pelajar-pelajarnya.
Pelajar yang bermotivasi adalah pelajar yg memiliki minat buat belajar bagi mencapai matlamatnya. Mereka akan mendengar dan menaruh perhatian sepenuhnya pada pelajarannya. Mereka aktif di pada dan pada luar kelas, mudah bertindak dan sedia menerima teguran dan arahan guru. Mereka boleh mandiri serta senang memberikan pandangan dan pendapat pada kelas. Pelajar-pelajar misalnya ini memiliki penggerak pada dirinya buat mencapai kecemerlangan akademik serta juga pada hidup keseluruhannya. Oleh itu pedagogi dan pembelajaran yg berkesan di sekolah boleh dicapai melalui pengajar serta pelajar yg sentiasa bermotivasi.
Ahli-pakar psikologi beropini bahawa tingkah laris insan mampu dipengaruhi sang beberapa faktor. Adakalanya manusia bertindak berdasarkan perasaan serta nalurinya sendiri dan pula kadang-kala dipengaruhi sang pandangan dan pendapat lingkungan sekitar. Melalui apa cara pun, insan bertindak buat mencapai sesuatu matlamat dan beliau akan mencari jalan yg paling mudah untuk mancapai matlamat tadi. Apa yang mendorong manusia bertindak buat sesuatu tujuan itu adalah apa yg dinamakan “motivasinya” Untuk memahami dengan lebih mendalam tentang tindakan insan ini kita perlulah menelaah beberapa teori yang berkaitan. Jadi teori yang akan diketengahkan disini adalah mengenai teori motivasi “Maslow”.
2.0 Teori Motivasi Maslow
Struktur dan fungsi pada dalam badan organisme mempunyai keperluan yang tertentu. Telah diakui bahawa manusia sebagai makhluk yang paling tinggi mempunyai keperluan yang kompleks. Berdasarkan Atan Long ( 1976 : 131 ), Maslow (1954) telah menjelaskan bahawa keperluan-keperluan manusia itu berperingkat-peringkat. Sesuatu peringkat keperluan yg lebih tinggi nir mungkin diperolehi sebelum keperluan yang lebih rendah peringkatnya dipenuhi terlebih dahulu. Pada peringkat yg paling asas terdapat keperluan hayat ataupun keperluan fisiologi. Setelah keperluan ini dipenuhi baharulah keperluan keselamatan, diikuti keperluan kasih-sayang, seterusnya peringkat penghargaan individu atau penghormatan diri serta peringkat tertinggi atau puncak bagi keperluan insan merupakan peringkat keperluan bagi penyempurnaan kendiri.
Peringkat keperluan insan mengikut teori Maslow ini dapat ditinjau seperti uraian di bawah.
1. Keperluan Estetik
2. Keperluan Mengetahui
3. Penyempurnaan Diri
4. Penghargaan Kendiri
5. Kasih Sayang
6. Keselamatan
7. Fisiologi Religi
Model Maslow yg berbentuk peringkat itu merupakan perkembangan ‘ontological’ individu kerana setiap peringkat perkembangan perlu dilewati sang individu misalnya pada masa bayi atau kanak-kanak, individu memerlukan proteksi dan keselamatan, diikuti dengan kasih-sayang, serta penghormatan diri dan keperluan ini terus bertambah sebagai akibatnya kepada peringkat penyempurnaan kendiri. Kajiannya mendapati semakin tinggi keperluan individu itu maka semakin kurang pergantungan kepada persekitaran social kerana dalam hal ini individu menggunakan pengalaman lampau buat menentukan tingkah-lakunya. Pada masa ini motivasi bergantung kepada kemahuan dalaman, kemampuan, potensi, talenta, dan kreativiti impuls individu. Sementara itu persekitaran sosial merupakan faktor friksi pada mencapai kemahuan ini. Maka dengan itulah juga Maslow menamakan keperluan peringkat terbawah menjadi keperluan kekurangan dan peringkat paling tinggi sebagai keperluan perkembangan.
2.1 Keperluan Fisiologi
Mengikut teori Maslow, peringkat ini merupakan keperluan yang paling asas. Keperluan ini merupakan krusial bagi kehidupan sesuatu organisme, apatah lagi insan. Keperluan asas ini merangkumi apa yg dibutuhkan buat diri atau fizikal seseorang seperti keperluan mendapatkan makanan, minuman serta loka tinggal. Membicarakan teori motivasi Maslow pada konteks pendidikan, pelajar-pelajar yg mendapat kurang kuliner tidak bisa menumpukan perhatian yg sepenuhnya terhadap pelajaran mereka. Ini kerana kesan daripada kekurangan keperluan ini akan menyebabkan kesihatan pelajar terganggu atau terjejas. Bagi mengelakkan kasus ini berlaku, para pengajar sepatutnya menaruh perhatian dan mengambil berat kepada indikasi-tanda yg memperlihatkan apa-apa kekurangan berdasarkan segi fizikal pelajar itu. Sekiranya keperluan ini tidak dipenuhi pelajar akan kurang bermotivasi atau berminat terhadap pelajaran.
Selain itu, keliru satu lagi yg termasuk dalam keperluan asas manusia merupakan keperluan seks. Keperluan ini akan mencapai kemuncaknya bila seorang itu mencapai peringkat baligh. Melalui keperluan ini, setiap individu dapat mengetahui peranan jantina masing-masing. Mereka perlu berkahwin buat memenuhi keperluan seks. Bagi remaja yang cuba memenuhi keperluan seks melalui hubungan seks yg nir selamat, boleh mendatangkan penyakit yg berbahaya kepada mereka. Kekurangan keperluan seks boleh menyebabkan seorang individu tidak bisa melakukan tugasan lain kerana keperluan ini merupakan merupakan keperluan utama yg perlu dipenuhi terlebih dahulu.
2.dua Keperluan Keselamatan
Telah menjadi masuk akal setiap yang bernyawa, aspek keselamatan amat krusial pada hidup. Demikianlah tiap-tiap individu memerlukan keperluan ini tetapi dengan kekuatan yang berbeza-beza.. Ada individu yg kurang memiliki keperluan ini serta menjadikannya lebih gemar bersendirian, tetapi ada individu yang memiliki keperluan ini dengan kuatnya sehingga menjadikannya bergantung pada dalam banyak hal pada orang lain. Keperluan ini boleh jadi muncul daripada keadaan anak-anak kecil yang nir dapat hayati dengan sendirinya serta memaksa beliau bergantung pada orang dewasa terutama bunda bapa buat menerima keperluan ini agar dia sentiasa dilindungi. Sebagai model semasa pada kesakitan seseorang kanak-kanak amat memerlukan jagaan mak bapa. Sikap kepekaan dan keprihatinan seorang bunda atau bapa yg bertanggungjawab dibutuhkan demi menjaga keselamatannya serta hasil penyelidikan yg dibuat sang Harlow dan Zimmerman (1958) menurut kajiannya turut memperlihatkan betapa pentingnya perdampingan dan sentuhan orang dewasa kepada seseorang kanak-kanak.
Hal yang sedemikian turut berlaku pada pada kelas. Pelajar-pelajar memerlukan keselamatan daripada seorang pengajar iaitu pada bentuk disiplin. Oleh itu dari peringkat awal lagi, kanak-kanak perlu diajar akan disiplin ini. Mereka tidak boleh dibiarkan mendisiplinkan diri mereka sendiri. Sebagai seseorang yang berpengalaman, wajarlah bunda bapa memainkan peranannya pada mendidik serta mengajari kanak-kanak akan hal ini.
Di pada kelas guru juga berperanan besar . Keselamatan di dalam kelas bisa dijamin jika seseorang guru itu bertindak menggunakan konsisten. Ini kerana pelajar-pelajar itu akan bisa belajar menggunakan lebih berkesan jika mereka dapat mengetahui perasaan atau ‘mood’’ pengajar itu. Contohnya, cara seorang guru itu memberikan arahan. Semestinya setiap arahan yg diberi tidak bercanggah. Di samping itu apa yg penting juga pengajar seharusnya terdapat perilaku toleransi terhadap para pelajarnya. Ini kerana pelajar-pelajar akan berasa selamat dan membolehkan mereka dapat menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap proses pembelajaran.
2.tiga Keperluan Kasih-sayang
Berdasarkan Teori Maslow, turut diperlukan keperluan ini buat menerima interaksi yang mesra, kasih-sayang, dan perasaan diri. Kebiasaan yg berlaku di dalam kelas, pelajar kadang-kadang akan berasa terganggu jika terjadi perkelahian atau perbalahan antara satu sama lain. Mereka berasakan diri dan emosi mereka berada pada pada keadaan yg tidak stabil mengakibatkan tidak bisa menumpukan perhatian terhadap proses pembelajaran mereka. Keadaan ini akan sebagai lebih kritikal serta tegang jikalau mereka dimarahi juga oleh pengajar dan dikenakan denda . Situasi ini akan menimbulkan rasa tidak senang pada kalangan pelajar terbabit serta mencicipi diri mereka seolah-olah nir disukai, dihargai, atau nir dipedulikan oleh pengajar mahupun kawan-kawan. Ekoran daripada itu impian, minat, pula kehendak atau motivasi mereka untuk belajar akan pudar serta lenyap.
Dalam konteks ini, pengajar perlulah memberi tunjuk-ajar pada mereka menggunakan menasihati atau mengadakan sesi kaunseling buat mengeratkan hubungan yg baik sesama mereka. Apa yg krusial juga ini akan bisa memelihara interaksi yang baik dan mesra di antara pelajar menggunakan guru. Melalui cara ini, pelajar akan merasakan mereka diterima, dihormati, serta dihargai sang anggota lain pada komuniti yang mini serta mereka terdapat hak milik keanggotaan pada komuniti tadi. Secara tidak langsung, proses pengajaran pembelajaran berjalan dengan baik, serasi, lancar, dan berkesan kerana masing-masing individu sudah dapat memenuhi keperluan kehendaknya.
2.4 Keperluan Penghargaan Kendiri
Satu unsur akbar pada pelatihan konsep kendiri merupakan penerimaan. Penerimaan oleh keluarga, guru serta rakan sebaya amatlah penting. Penerimaan bermaksud menghargai sifat-sifat istimewa individu menjadi manusia unik yg bebeza menggunakan individu lain dari segi sikap, pengetahuan dan kemahiran.penerimaan bererti memberi peluang kepada individu belajar menerima diri mereka sendiri.penerimaan rakan sebaya krusial agar mereka nir merasa tersingkir.murid yg diterima kerap kali memperolehi prestasi akademik yg tinggi berbanding individu yg nir diterima rakan sebaya. Murid yang diterima merasai diri mereka dihargai, dikasihi dan bernilaai.oleh itu mereka dapat berinteraksi secara positif membincangkan kasus pembelajaran pada formasi.pengajar perlu menyediakan aktivviti misalnya projek-projek bagi setiaap siswa agar mereka dapat berdamping serta mendampingi murid yang lain.
Setiap individu memerlukan penilaian yg tinggi serta stabil mengenai diri mereka. Bagi memenuhi kehendak atau membolehkan perkara ini berlaku, terlebih dahulu seseorang itu perlu menghormati dirinya sendiri serta berusaha jua membuahkan dirinya dihargai sang orang lain. Faktor yang penting adalah keperluan ini bisa dipenuhi bila seorang itu memiliki keyakinan diri serta kebebasan, juga pengiktirafan, perhatian, dan penilaian diri orang lain. Konsep ego seseorang itu berkait rapat menggunakan perasaan penghargaan diri. Berdasarkan Saedah, Zainun, dan Tunku Mohani (1996 : 13) mengungkap kata-istilah Kubiniec, 1970, ‘Orang yg memiliki konsep diri yang kuat lebih berkemungkinan mencapai kejayaan akademik Ini bertepatan sekali apabila dihubungkaitkan dengan diri seorang pelajar itu. Rasa ingin tahu mempunyai pertalian yg erat buat memenuhi kehendak ini. Rasa ingin memahami ini jua akan menggerakkan pelajar tadi mendapatkan pengetahuan dan pengalaman yang menarik perhatian mereka.
Keinginan ini pula mendorong pelajar buat belajar dan mencari pengetahuan dengan membaca kitab , mentelaah, menjalani proses pembelajaran atau mencuba banyak sekali-bagai kasus yang belum dialaminya. Oleh itu menjadi tugas seorang guru memberikan tugasan, yg sesuai buat diterokai serta yg mampu serta boleh dilaksanakan oleh pelajar. Pelajar akan merasakan diri mereka penting jika sesuatu tugasan yang diberi dapat dilaksanakan dengan usahakan. Ini dapat memupuk diri pelajar untuk lebih berkeyakinan seterusnya harapan serta minat mereka buat terus belajar serta berjaya makin meluap-luap. Seseorang guru jua perlu berusaha dan memastikan jangan ada pelajarnya yang gagal atau tercicir kerana mereka ini akan mencicipi penghargaan dirinya amat rendah.
2.lima Keperluan Penyempurnaan Kendiri
Konsep kendiri merupakan pengertian atau kefahaman seseorang terhadap dirinya sebagai individu yang asing yg memiliki satu karakteristik-karakteristik yg unik atau istimewa ( Shaffer,1985 ).ia membawa maksud bagaiman seorang individu itu berpendapat serta menduga dirinya.penyempurnaan kendiri juga bermaksud apa yg seorang itu boleh jadi, dia mesti jadi, iaitu potensinya dilahirkan. Anggapan serta pendapat itu adalah berasaskan kepekaan serta kesedaran mengenai kekuatan dan kelemahannya.kesedaran itu juga lahir daripada maklum balas, gerakbalas atau preaksi individu lain disepanjang pergaulan, pengenalan atau interaksi dengan individu lain.
Cohen (1959) mengungkapkan bahawa orang yang mempunyai konsep kendiri yg tinggi dikonsepsikan sebagai orang yg menyukai atau menghargai dirinya dengan melihat dirinya berkebolehan pada interaksi dengan dunia luar. Manakala mereka yang mempunyai konsep kendiri yang rendah pula melihat dirinya sebagai orang yaang membenci dan nir menghargai dirinya.iaitu seseorang yang nir berkebolehan buat berhubung secara berkesan dengaan persekitarannya.
Peringkat penyempurnaan kendiri ini merupakan peringkat yg paling tinggi serta hanya diperolehi apabila seluruh keperluan peringkat bawah itu sudah dipenuhi. Demikian jua mengikut Atan Long (1976 : 148) daripada Maslow (1970), keperluan untuk penyempurnaan kendiri itu merupakan keperluan yang sebagai kemuncak atau yg tertinggi di pada peringkat sistem keperluan insan. Keperluan ini hanya dapat dicapai sesudah seorang itu memenuhkan keperluan lain yang terdapat dalam peringkat yg lebih bawah di pada sistem keperluan tersebut. Menurutnya lagi, keperluan penyempurnaan diri ini adalah pemenuhan keseluruhan keperluan manusia.
Ini bermakna seseorang yg telah mencapai peringkat ini telah bisa memenuhi keperluan buat mendapatkan estetika dan keindahan; beliau sudah bisa dengan sepenuhnya akan makna hayati; beliau bisa mendapat keadaan dirinya dan orang lain; beliau merasakan gembira tentang nikmat hidup dan sudah menggunakan kebolehannya menggunakan semaksimanya.
Penerimaan diri berlaku melalui pengenalan dengan individu lain.sikiranya individu itu diterima oleh orang lain, beliau jua akan mendapat dirinya.penerimaan diri boleh mempengaruhi tindak tanduk individu dalam menghadapi cabaran hidup ini.manakal perhargaan diri juga bermaksud perilaku penerimaan atau tidak penerimaan individu terhadap dirinya.individu yg tinggi penghargaan dirinya selalu berkebolehan membenteras serta mengatasi kegawatan persenoliti serta kurang upaya mengendalikan kasus yang muncul dalam hidupnya.
Untuk membina konsep kendiri yg positif bunda dalam dan para pendidik perlu memberi dorongaan, bantuan serta sokongan pada siswa. Bantuan kemudahan dan sokongan moral perlu dalam pembelajaran mereka. Ibu bapa dan pendidik juga perlu menyediakan segala jenis pengalaman hayati buat membantu siswa menyebarkan bakat atau potensi mereka.
Dalam meniti arus kehidupan buat membantu siswa menyebarkan talenta atau potensi mereka. Di sekolah, terdapat poly ruang atau peluang-peluang yang diberi atau disediakan kepada pelajar-pelajar buat mencapai peringkat penyempurnaan kendiri ini misalnya pemilihan aktiviti sang pelajar sendiri, rancangan belajar yang bebas pula sesi bimbingan kaunseling. Melalui aktiviti-aktiviti tadi pelajar bisa memilih jenis pengetahuan atau kemahiran yg mereka kehendaki serta mereka juga bebas menggunakan masa buat membuatkan pengetahuan atau kemahiran itu Jika pelajar berusaha buat mencapai peringkat penyempurnaan kendiri, maka mereka mesti belajar menggunakan tekun, bersungguh-sungguh, serta melipatgandakan bisnis melalui arah yang tegas serta berdisiplin. Di samping itu pelajar jua perlu mengetahui had aktiviti mereka.
Dalam membantu para pelajar berjaya mencapai sehingga peringkat ini, pengajar perlu memainkan peranannya. Pengajar wajib membantu menyuburkan minat, talenta, jua kebolehan pelajar menggunakan menjadi pembimbing atau fasilitator pada mereka. Dengan ini pelajar serta guru berjalan seiringan pada memenuhi satu matlamat. Kesan daripada itu proses pedagogi dan pembelajaran bisa ditingkatkan seterusnya mendatangkan manfaat pada seluruh pihak.
2.6 Keperluan Mengetahui
Keperluan mengetahui merupakan berkaitan dengan perasaan ingin memahami sesuatu kasus. Ia berhubung juga menggunakan keperluan mencari, menyusun serta menganalisis sesuatu maklumat. Untuk mengetahui sesuatu perkara, seseorang itu mestilah berusaha mencari jawapan tentang makna kehidupannya dan mengenai kewujudan dirinya. Dalam konteks sekolah, pengajar mestilah sentiasa mengajar menggunakan cara ikuiri penemuan serta kajian agar semua pelajar dapat melibatkan diri pada proses mencari maklumat dan pemikiran reflektif.
2.7 Keperluan Estetik
Keperluan estetik adalah merujuk kepada keperluan insan buat mempunyai dan tahu estetika dan kecantikan pada dirinya. Salah satu buat mempunyai perasaan tadi merupakan dengan cara memiliki baranganyang manis serta memiliki unsur-unsur kesenian dalam dirinya. Akibat keperluan ini insan sanggup membelanjakan beratus malahan beribu ringgit buat mempunyai barangan yg indah .
Dalam konteks sekolah jua, pelajar perlu digalakkan supaya lebih melibatkan diri pada aktiviti-aktiviti yg bisa menyebarkan otak kanan mereka seperti dalam bidang drama, muzik serta sebagainya.
3.0 APLIKASI
Tugas guru semakin mencabar semasa menjalankan tugasnya menjadi
pendidik dewasa ini.dalam pedagogi serta pembelajaran, motivasi dipercaya menjadi satu unsur yg membolehkan murid melibatkan diri secara aktif.di samping itu ianya menjadikan proses pembelajaran berlaku pada situasi yg bermakna,berfaedah serta menyeronokan.pengajar merupakan penggerak kepada muridnya supaya berjaya dalam pembelajaran.
Guru hendaklah sentiasa memberi peneguhan dan-merta pada muridnya apabila mereka memberitahuakn tingkahlaku positif. Peneguhan ini boleh diberi pada pelbagai bentuk seperti kebanggaan, senyuman atau hadiah. Secara nir eksklusif dapat mempertingkatkan lagi aras motivasi serta menaikkan prestasi anak didik-muridnya.
Guru perlu memastikan setiap mata pelajaran yang diajar menarik minat muridnya. Pengajar mesti menentukan proses pengajaran dan pembelajaran itu sentiasa aktif, bersifat menyelidik, menyeronokkan serta bermanafaat. Aktiviti pembelajaran perlu menggalakkan interaksi sosial serta interaksi pada deretan. Penyampaian pengajaran yg nir menarik boleh mengakibatkan anak didik-murid merasa bosan. Oleh itu, guru perlu menyerapkan pelbagai unsur aktiviti seperti proses penyelidikan, keseronokan dan sebagainya.pengajar boleh menyuruh murid ke perpustakaan atau makmal komputer buat mencari maklumat tentang topik-topik yang berkaitan menggunakan pelajaran yang dipelajari.guru jua boleh mengadakan tandang sambil belajar ke loka-tempat yang bersejarah atau tempat yang sesuai dengan pelajaran.ini merupakan bermanfaat buat pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran pragmatis kerana mereka bisa melihat pertalian antara teori serta liputan yg dipelajari dengan situasi sebenar.selain itu, pengajar boleh mengadakan sentra atau ruang buat sudut mata pelajaran bagi mempamerkan segala indera bantu mengajar seperti carta, peta dan sebagainya.
Guru menggalakkan murid-anak didik memakai pelbagai bahan rujukan.pengajar nir boleh mengharapkan kepada buku teks sahaja.pengajar perlu menggunakan pelbagai bahan yang mempunyai unsur-unsur kreatif misalnya bahan berdasarkan internet, komik, CD-ROM , bahan-bahan daripada akhbar serta bahan-bahan bacaan lain.murid mesti digalakkan buat membentuk ciptaan dari idea-idea dan minat sendiri.
4.0 KRITIKAN
Teori Maslow tentang keperluan sudah menerima kritikan. Terdapat dua kelemahan teori motivasi Maslow. Pertamanya mengenai keperluan individu. Keperluan individu tidak selalunya mengikut susunan hierarki sepertimana yang sudah dinyatakan pada atas tersebut. Keduanya, keperluan seorang murid berbeza kerana sebagai ketara mengikut tempoh atau masa sesuatu tugas dijalankan. Walau bagaimanapun taktik Maslow menciptakan kategori keperluan, memilih hierarki yg mustahak amat berguna pada meninggikan motivasi kerja.
4.1) Teori kognitif Tentang Motivasi.
Penganut teori-teori kognitif berpendapat bahawa individu bermotivasi apabila mereka mengalami keadaan ketidakseimbangan kognitif atau satu asa mencari penyelesaian pada sesuatu kasus. Pengajar perlu menentukan muridnya mengalami hasrat mencari maklumat atau penyelesaian. Guru jua perlu memastikan pembelajaran berjalan menggunakan baik.
4.2) Teori Motivasi Pencapaian.
Menurut teori ini, pencapaian seorang individu cenderung buat berjaya atau mencapai kejayaan ke aras yang paling tinggi.pada masa yg sama, mereka akan mengelakan kemungkinan mengalami kegagalan.jika murid berjaya, mereka membina matlamat yang realistik bagi diri mereka dan kejayaan tersebut sudah menguatkan keperluan buat pencapaian selanjutnya.
5.0 PENUTUP
Sesuatu matlamat pada satu peringkat berjaya dicapai akan menyebabkan perasaan untuk memenuhi kepuasan pada peringkat yang lebih tinggi. Oleh itu pendidik wajib mengetahui langkah-langkah yg praktikal sejajar dengan diri seorang pelajar demi hendak memenuhi kehendak pelajar. Dengan itu kepuasan belajar dalam keperluan motivasi boleh dicapai seterusnya menanamkan minat pelajar berbagi potensinya.
Jelaslah bahawa keperluan itu mempunyai matlamat yang mesti dicapai bagi memenuhkan keperluan tadi. Matlamat ini mempunyai nilai yang eksklusif pada seorang mahupun seseorang pelajar yg memerlukannya. Teori Hiraki Maslow tegas memberi konsep bahawa perkembangan individu atau pelajar ini perlu melalui beberapa taraf kepuasan atau dengan istilah lain proses perkembangan individu itu adalah satu bisnis yang berterusan pada persekitaran sosial sehingga mencapai kecemerlangan.
Oleh itu bagi meninggikan atau mempertingkatkan lagi proses pedagogi jua pembelajaran di pada kelas, guru seharusnya peka serta bijak menentukan apa keperluan seorang pelajar. Dengan menyedari keperluan seorang pelajar guru dapat mengatur strategi serta alternatif yang lebih praktikal demi kecemerlangan yang semaksimumnya.
Referensi;
Atan Long (1976). Psikologi Pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa serta Pustaka.
Drs. Wasty Soemato (1987), Psikologi Pendidikan, Jakarta, PT Bina
Aksara.
Lester D. Crow, Alice Crow (1980). Psikologi Pendidikan Untuk
Perguruan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Lingren (1959), Psychology of Personal and Social Adjustment, Second
Edition, New York. American Book Company.
Mok Soon Sang (2000). Nota serta Latihan Ilmu Pendidikan : Pendidikan
di Malaysia dan Psikologi Pendidikan 1. Kuala Lumpur : Kumpulan
Budiman Sdn. Bhd.
Moustakas (1953), Children in Play Therapy, New York, McGraw-Hill
Book Company.
Rohaty Mohd. Majzud (1992), Psikologi Perkembangan,Kuala Lumpur,
Saedah, Zainun, Tunku Mohani (1996). Motivasi Dalam Pendidikan.
Kuala Lumpur : Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd..
Sufean Hussain (1993). Pendidikan pada Malaysia : Sejarah, Sistem dan
Falsafah. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka
Sumber utama: //tuanmat.tripod.com/teorimaslow.html dengan sedikit terjemahan bahasa.
Peringkat keperluan insan mengikut teori Maslow ini dapat ditinjau seperti uraian di bawah.
1. Keperluan Estetik
2. Keperluan Mengetahui
3. Penyempurnaan Diri
4. Penghargaan Kendiri
5. Kasih Sayang
6. Keselamatan
7. Fisiologi Religi
Model Maslow yg berbentuk peringkat itu merupakan perkembangan ‘ontological’ individu kerana setiap peringkat perkembangan perlu dilewati sang individu misalnya pada masa bayi atau kanak-kanak, individu memerlukan proteksi dan keselamatan, diikuti dengan kasih-sayang, serta penghormatan diri dan keperluan ini terus bertambah sebagai akibatnya kepada peringkat penyempurnaan kendiri. Kajiannya mendapati semakin tinggi keperluan individu itu maka semakin kurang pergantungan kepada persekitaran social kerana dalam hal ini individu menggunakan pengalaman lampau buat menentukan tingkah-lakunya. Pada masa ini motivasi bergantung kepada kemahuan dalaman, kemampuan, potensi, talenta, dan kreativiti impuls individu. Sementara itu persekitaran sosial merupakan faktor friksi pada mencapai kemahuan ini. Maka dengan itulah juga Maslow menamakan keperluan peringkat terbawah menjadi keperluan kekurangan dan peringkat paling tinggi sebagai keperluan perkembangan.
2.1 Keperluan Fisiologi
Mengikut teori Maslow, peringkat ini merupakan keperluan yang paling asas. Keperluan ini merupakan krusial bagi kehidupan sesuatu organisme, apatah lagi insan. Keperluan asas ini merangkumi apa yg dibutuhkan buat diri atau fizikal seseorang seperti keperluan mendapatkan makanan, minuman serta loka tinggal. Membicarakan teori motivasi Maslow pada konteks pendidikan, pelajar-pelajar yg mendapat kurang kuliner tidak bisa menumpukan perhatian yg sepenuhnya terhadap pelajaran mereka. Ini kerana kesan daripada kekurangan keperluan ini akan menyebabkan kesihatan pelajar terganggu atau terjejas. Bagi mengelakkan kasus ini berlaku, para pengajar sepatutnya menaruh perhatian dan mengambil berat kepada indikasi-tanda yg memperlihatkan apa-apa kekurangan berdasarkan segi fizikal pelajar itu. Sekiranya keperluan ini tidak dipenuhi pelajar akan kurang bermotivasi atau berminat terhadap pelajaran.
Selain itu, keliru satu lagi yg termasuk dalam keperluan asas manusia merupakan keperluan seks. Keperluan ini akan mencapai kemuncaknya bila seorang itu mencapai peringkat baligh. Melalui keperluan ini, setiap individu dapat mengetahui peranan jantina masing-masing. Mereka perlu berkahwin buat memenuhi keperluan seks. Bagi remaja yang cuba memenuhi keperluan seks melalui hubungan seks yg nir selamat, boleh mendatangkan penyakit yg berbahaya kepada mereka. Kekurangan keperluan seks boleh menyebabkan seorang individu tidak bisa melakukan tugasan lain kerana keperluan ini merupakan merupakan keperluan utama yg perlu dipenuhi terlebih dahulu.
2.dua Keperluan Keselamatan
Telah menjadi masuk akal setiap yang bernyawa, aspek keselamatan amat krusial pada hidup. Demikianlah tiap-tiap individu memerlukan keperluan ini tetapi dengan kekuatan yang berbeza-beza.. Ada individu yg kurang memiliki keperluan ini serta menjadikannya lebih gemar bersendirian, tetapi ada individu yang memiliki keperluan ini dengan kuatnya sehingga menjadikannya bergantung pada dalam banyak hal pada orang lain. Keperluan ini boleh jadi muncul daripada keadaan anak-anak kecil yang nir dapat hayati dengan sendirinya serta memaksa beliau bergantung pada orang dewasa terutama bunda bapa buat menerima keperluan ini agar dia sentiasa dilindungi. Sebagai model semasa pada kesakitan seseorang kanak-kanak amat memerlukan jagaan mak bapa. Sikap kepekaan dan keprihatinan seorang bunda atau bapa yg bertanggungjawab dibutuhkan demi menjaga keselamatannya serta hasil penyelidikan yg dibuat sang Harlow dan Zimmerman (1958) menurut kajiannya turut memperlihatkan betapa pentingnya perdampingan dan sentuhan orang dewasa kepada seseorang kanak-kanak.
Hal yang sedemikian turut berlaku pada pada kelas. Pelajar-pelajar memerlukan keselamatan daripada seorang pengajar iaitu pada bentuk disiplin. Oleh itu dari peringkat awal lagi, kanak-kanak perlu diajar akan disiplin ini. Mereka tidak boleh dibiarkan mendisiplinkan diri mereka sendiri. Sebagai seseorang yang berpengalaman, wajarlah bunda bapa memainkan peranannya pada mendidik serta mengajari kanak-kanak akan hal ini.
Di pada kelas guru juga berperanan besar . Keselamatan di dalam kelas bisa dijamin jika seseorang guru itu bertindak menggunakan konsisten. Ini kerana pelajar-pelajar itu akan bisa belajar menggunakan lebih berkesan jika mereka dapat mengetahui perasaan atau ‘mood’’ pengajar itu. Contohnya, cara seorang guru itu memberikan arahan. Semestinya setiap arahan yg diberi tidak bercanggah. Di samping itu apa yg penting juga pengajar seharusnya terdapat perilaku toleransi terhadap para pelajarnya. Ini kerana pelajar-pelajar akan berasa selamat dan membolehkan mereka dapat menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap proses pembelajaran.
2.tiga Keperluan Kasih-sayang
Berdasarkan Teori Maslow, turut diperlukan keperluan ini buat menerima interaksi yang mesra, kasih-sayang, dan perasaan diri. Kebiasaan yg berlaku di dalam kelas, pelajar kadang-kadang akan berasa terganggu jika terjadi perkelahian atau perbalahan antara satu sama lain. Mereka berasakan diri dan emosi mereka berada pada pada keadaan yg tidak stabil mengakibatkan tidak bisa menumpukan perhatian terhadap proses pembelajaran mereka. Keadaan ini akan sebagai lebih kritikal serta tegang jikalau mereka dimarahi juga oleh pengajar dan dikenakan denda . Situasi ini akan menimbulkan rasa tidak senang pada kalangan pelajar terbabit serta mencicipi diri mereka seolah-olah nir disukai, dihargai, atau nir dipedulikan oleh pengajar mahupun kawan-kawan. Ekoran daripada itu impian, minat, pula kehendak atau motivasi mereka untuk belajar akan pudar serta lenyap.
Dalam konteks ini, pengajar perlulah memberi tunjuk-ajar pada mereka menggunakan menasihati atau mengadakan sesi kaunseling buat mengeratkan hubungan yg baik sesama mereka. Apa yg krusial juga ini akan bisa memelihara interaksi yang baik dan mesra di antara pelajar menggunakan guru. Melalui cara ini, pelajar akan merasakan mereka diterima, dihormati, serta dihargai sang anggota lain pada komuniti yang mini serta mereka terdapat hak milik keanggotaan pada komuniti tadi. Secara tidak langsung, proses pengajaran pembelajaran berjalan dengan baik, serasi, lancar, dan berkesan kerana masing-masing individu sudah dapat memenuhi keperluan kehendaknya.
2.4 Keperluan Penghargaan Kendiri
Satu unsur akbar pada pelatihan konsep kendiri merupakan penerimaan. Penerimaan oleh keluarga, guru serta rakan sebaya amatlah penting. Penerimaan bermaksud menghargai sifat-sifat istimewa individu menjadi manusia unik yg bebeza menggunakan individu lain dari segi sikap, pengetahuan dan kemahiran.penerimaan bererti memberi peluang kepada individu belajar menerima diri mereka sendiri.penerimaan rakan sebaya krusial agar mereka nir merasa tersingkir.murid yg diterima kerap kali memperolehi prestasi akademik yg tinggi berbanding individu yg nir diterima rakan sebaya. Murid yang diterima merasai diri mereka dihargai, dikasihi dan bernilaai.oleh itu mereka dapat berinteraksi secara positif membincangkan kasus pembelajaran pada formasi.pengajar perlu menyediakan aktivviti misalnya projek-projek bagi setiaap siswa agar mereka dapat berdamping serta mendampingi murid yang lain.
Setiap individu memerlukan penilaian yg tinggi serta stabil mengenai diri mereka. Bagi memenuhi kehendak atau membolehkan perkara ini berlaku, terlebih dahulu seseorang itu perlu menghormati dirinya sendiri serta berusaha jua membuahkan dirinya dihargai sang orang lain. Faktor yang penting adalah keperluan ini bisa dipenuhi bila seorang itu memiliki keyakinan diri serta kebebasan, juga pengiktirafan, perhatian, dan penilaian diri orang lain. Konsep ego seseorang itu berkait rapat menggunakan perasaan penghargaan diri. Berdasarkan Saedah, Zainun, dan Tunku Mohani (1996 : 13) mengungkap kata-istilah Kubiniec, 1970, ‘Orang yg memiliki konsep diri yang kuat lebih berkemungkinan mencapai kejayaan akademik Ini bertepatan sekali apabila dihubungkaitkan dengan diri seorang pelajar itu. Rasa ingin tahu mempunyai pertalian yg erat buat memenuhi kehendak ini. Rasa ingin memahami ini jua akan menggerakkan pelajar tadi mendapatkan pengetahuan dan pengalaman yang menarik perhatian mereka.
Keinginan ini pula mendorong pelajar buat belajar dan mencari pengetahuan dengan membaca kitab , mentelaah, menjalani proses pembelajaran atau mencuba banyak sekali-bagai kasus yang belum dialaminya. Oleh itu menjadi tugas seorang guru memberikan tugasan, yg sesuai buat diterokai serta yg mampu serta boleh dilaksanakan oleh pelajar. Pelajar akan merasakan diri mereka penting jika sesuatu tugasan yang diberi dapat dilaksanakan dengan usahakan. Ini dapat memupuk diri pelajar untuk lebih berkeyakinan seterusnya harapan serta minat mereka buat terus belajar serta berjaya makin meluap-luap. Seseorang guru jua perlu berusaha dan memastikan jangan ada pelajarnya yang gagal atau tercicir kerana mereka ini akan mencicipi penghargaan dirinya amat rendah.
2.lima Keperluan Penyempurnaan Kendiri
Konsep kendiri merupakan pengertian atau kefahaman seseorang terhadap dirinya sebagai individu yang asing yg memiliki satu karakteristik-karakteristik yg unik atau istimewa ( Shaffer,1985 ).ia membawa maksud bagaiman seorang individu itu berpendapat serta menduga dirinya.penyempurnaan kendiri juga bermaksud apa yg seorang itu boleh jadi, dia mesti jadi, iaitu potensinya dilahirkan. Anggapan serta pendapat itu adalah berasaskan kepekaan serta kesedaran mengenai kekuatan dan kelemahannya.kesedaran itu juga lahir daripada maklum balas, gerakbalas atau preaksi individu lain disepanjang pergaulan, pengenalan atau interaksi dengan individu lain.
Cohen (1959) mengungkapkan bahawa orang yang mempunyai konsep kendiri yg tinggi dikonsepsikan sebagai orang yg menyukai atau menghargai dirinya dengan melihat dirinya berkebolehan pada interaksi dengan dunia luar. Manakala mereka yang mempunyai konsep kendiri yang rendah pula melihat dirinya sebagai orang yaang membenci dan nir menghargai dirinya.iaitu seseorang yang nir berkebolehan buat berhubung secara berkesan dengaan persekitarannya.
Peringkat penyempurnaan kendiri ini merupakan peringkat yg paling tinggi serta hanya diperolehi apabila seluruh keperluan peringkat bawah itu sudah dipenuhi. Demikian jua mengikut Atan Long (1976 : 148) daripada Maslow (1970), keperluan untuk penyempurnaan kendiri itu merupakan keperluan yang sebagai kemuncak atau yg tertinggi di pada peringkat sistem keperluan insan. Keperluan ini hanya dapat dicapai sesudah seorang itu memenuhkan keperluan lain yang terdapat dalam peringkat yg lebih bawah di pada sistem keperluan tersebut. Menurutnya lagi, keperluan penyempurnaan diri ini adalah pemenuhan keseluruhan keperluan manusia.
Ini bermakna seseorang yg telah mencapai peringkat ini telah bisa memenuhi keperluan buat mendapatkan estetika dan keindahan; beliau sudah bisa dengan sepenuhnya akan makna hayati; beliau bisa mendapat keadaan dirinya dan orang lain; beliau merasakan gembira tentang nikmat hidup dan sudah menggunakan kebolehannya menggunakan semaksimanya.
Penerimaan diri berlaku melalui pengenalan dengan individu lain.sikiranya individu itu diterima oleh orang lain, beliau jua akan mendapat dirinya.penerimaan diri boleh mempengaruhi tindak tanduk individu dalam menghadapi cabaran hidup ini.manakal perhargaan diri juga bermaksud perilaku penerimaan atau tidak penerimaan individu terhadap dirinya.individu yg tinggi penghargaan dirinya selalu berkebolehan membenteras serta mengatasi kegawatan persenoliti serta kurang upaya mengendalikan kasus yang muncul dalam hidupnya.
Untuk membina konsep kendiri yg positif bunda dalam dan para pendidik perlu memberi dorongaan, bantuan serta sokongan pada siswa. Bantuan kemudahan dan sokongan moral perlu dalam pembelajaran mereka. Ibu bapa dan pendidik juga perlu menyediakan segala jenis pengalaman hayati buat membantu siswa menyebarkan bakat atau potensi mereka.
Dalam meniti arus kehidupan buat membantu siswa menyebarkan talenta atau potensi mereka. Di sekolah, terdapat poly ruang atau peluang-peluang yang diberi atau disediakan kepada pelajar-pelajar buat mencapai peringkat penyempurnaan kendiri ini misalnya pemilihan aktiviti sang pelajar sendiri, rancangan belajar yang bebas pula sesi bimbingan kaunseling. Melalui aktiviti-aktiviti tadi pelajar bisa memilih jenis pengetahuan atau kemahiran yg mereka kehendaki serta mereka juga bebas menggunakan masa buat membuatkan pengetahuan atau kemahiran itu Jika pelajar berusaha buat mencapai peringkat penyempurnaan kendiri, maka mereka mesti belajar menggunakan tekun, bersungguh-sungguh, serta melipatgandakan bisnis melalui arah yang tegas serta berdisiplin. Di samping itu pelajar jua perlu mengetahui had aktiviti mereka.
Dalam membantu para pelajar berjaya mencapai sehingga peringkat ini, pengajar perlu memainkan peranannya. Pengajar wajib membantu menyuburkan minat, talenta, jua kebolehan pelajar menggunakan menjadi pembimbing atau fasilitator pada mereka. Dengan ini pelajar serta guru berjalan seiringan pada memenuhi satu matlamat. Kesan daripada itu proses pedagogi dan pembelajaran bisa ditingkatkan seterusnya mendatangkan manfaat pada seluruh pihak.
2.6 Keperluan Mengetahui
Keperluan mengetahui merupakan berkaitan dengan perasaan ingin memahami sesuatu kasus. Ia berhubung juga menggunakan keperluan mencari, menyusun serta menganalisis sesuatu maklumat. Untuk mengetahui sesuatu perkara, seseorang itu mestilah berusaha mencari jawapan tentang makna kehidupannya dan mengenai kewujudan dirinya. Dalam konteks sekolah, pengajar mestilah sentiasa mengajar menggunakan cara ikuiri penemuan serta kajian agar semua pelajar dapat melibatkan diri pada proses mencari maklumat dan pemikiran reflektif.
2.7 Keperluan Estetik
Keperluan estetik adalah merujuk kepada keperluan insan buat mempunyai dan tahu estetika dan kecantikan pada dirinya. Salah satu buat mempunyai perasaan tadi merupakan dengan cara memiliki baranganyang manis serta memiliki unsur-unsur kesenian dalam dirinya. Akibat keperluan ini insan sanggup membelanjakan beratus malahan beribu ringgit buat mempunyai barangan yg indah .
Dalam konteks sekolah jua, pelajar perlu digalakkan supaya lebih melibatkan diri pada aktiviti-aktiviti yg bisa menyebarkan otak kanan mereka seperti dalam bidang drama, muzik serta sebagainya.
3.0 APLIKASI
Tugas guru semakin mencabar semasa menjalankan tugasnya menjadi
pendidik dewasa ini.dalam pedagogi serta pembelajaran, motivasi dipercaya menjadi satu unsur yg membolehkan murid melibatkan diri secara aktif.di samping itu ianya menjadikan proses pembelajaran berlaku pada situasi yg bermakna,berfaedah serta menyeronokan.pengajar merupakan penggerak kepada muridnya supaya berjaya dalam pembelajaran.
Guru hendaklah sentiasa memberi peneguhan dan-merta pada muridnya apabila mereka memberitahuakn tingkahlaku positif. Peneguhan ini boleh diberi pada pelbagai bentuk seperti kebanggaan, senyuman atau hadiah. Secara nir eksklusif dapat mempertingkatkan lagi aras motivasi serta menaikkan prestasi anak didik-muridnya.
Guru perlu memastikan setiap mata pelajaran yang diajar menarik minat muridnya. Pengajar mesti menentukan proses pengajaran dan pembelajaran itu sentiasa aktif, bersifat menyelidik, menyeronokkan serta bermanafaat. Aktiviti pembelajaran perlu menggalakkan interaksi sosial serta interaksi pada deretan. Penyampaian pengajaran yg nir menarik boleh mengakibatkan anak didik-murid merasa bosan. Oleh itu, guru perlu menyerapkan pelbagai unsur aktiviti seperti proses penyelidikan, keseronokan dan sebagainya.pengajar boleh menyuruh murid ke perpustakaan atau makmal komputer buat mencari maklumat tentang topik-topik yang berkaitan menggunakan pelajaran yang dipelajari.guru jua boleh mengadakan tandang sambil belajar ke loka-tempat yang bersejarah atau tempat yang sesuai dengan pelajaran.ini merupakan bermanfaat buat pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran pragmatis kerana mereka bisa melihat pertalian antara teori serta liputan yg dipelajari dengan situasi sebenar.selain itu, pengajar boleh mengadakan sentra atau ruang buat sudut mata pelajaran bagi mempamerkan segala indera bantu mengajar seperti carta, peta dan sebagainya.
Guru menggalakkan murid-anak didik memakai pelbagai bahan rujukan.pengajar nir boleh mengharapkan kepada buku teks sahaja.pengajar perlu menggunakan pelbagai bahan yang mempunyai unsur-unsur kreatif misalnya bahan berdasarkan internet, komik, CD-ROM , bahan-bahan daripada akhbar serta bahan-bahan bacaan lain.murid mesti digalakkan buat membentuk ciptaan dari idea-idea dan minat sendiri.
4.0 KRITIKAN
Teori Maslow tentang keperluan sudah menerima kritikan. Terdapat dua kelemahan teori motivasi Maslow. Pertamanya mengenai keperluan individu. Keperluan individu tidak selalunya mengikut susunan hierarki sepertimana yang sudah dinyatakan pada atas tersebut. Keduanya, keperluan seorang murid berbeza kerana sebagai ketara mengikut tempoh atau masa sesuatu tugas dijalankan. Walau bagaimanapun taktik Maslow menciptakan kategori keperluan, memilih hierarki yg mustahak amat berguna pada meninggikan motivasi kerja.
4.1) Teori kognitif Tentang Motivasi.
Penganut teori-teori kognitif berpendapat bahawa individu bermotivasi apabila mereka mengalami keadaan ketidakseimbangan kognitif atau satu asa mencari penyelesaian pada sesuatu kasus. Pengajar perlu menentukan muridnya mengalami hasrat mencari maklumat atau penyelesaian. Guru jua perlu memastikan pembelajaran berjalan menggunakan baik.
4.2) Teori Motivasi Pencapaian.
Menurut teori ini, pencapaian seorang individu cenderung buat berjaya atau mencapai kejayaan ke aras yang paling tinggi.pada masa yg sama, mereka akan mengelakan kemungkinan mengalami kegagalan.jika murid berjaya, mereka membina matlamat yang realistik bagi diri mereka dan kejayaan tersebut sudah menguatkan keperluan buat pencapaian selanjutnya.
5.0 PENUTUP
Sesuatu matlamat pada satu peringkat berjaya dicapai akan menyebabkan perasaan untuk memenuhi kepuasan pada peringkat yang lebih tinggi. Oleh itu pendidik wajib mengetahui langkah-langkah yg praktikal sejajar dengan diri seorang pelajar demi hendak memenuhi kehendak pelajar. Dengan itu kepuasan belajar dalam keperluan motivasi boleh dicapai seterusnya menanamkan minat pelajar berbagi potensinya.
Jelaslah bahawa keperluan itu mempunyai matlamat yang mesti dicapai bagi memenuhkan keperluan tadi. Matlamat ini mempunyai nilai yang eksklusif pada seorang mahupun seseorang pelajar yg memerlukannya. Teori Hiraki Maslow tegas memberi konsep bahawa perkembangan individu atau pelajar ini perlu melalui beberapa taraf kepuasan atau dengan istilah lain proses perkembangan individu itu adalah satu bisnis yang berterusan pada persekitaran sosial sehingga mencapai kecemerlangan.
Oleh itu bagi meninggikan atau mempertingkatkan lagi proses pedagogi jua pembelajaran di pada kelas, guru seharusnya peka serta bijak menentukan apa keperluan seorang pelajar. Dengan menyedari keperluan seorang pelajar guru dapat mengatur strategi serta alternatif yang lebih praktikal demi kecemerlangan yang semaksimumnya.
Referensi;
Atan Long (1976). Psikologi Pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa serta Pustaka.
Drs. Wasty Soemato (1987), Psikologi Pendidikan, Jakarta, PT Bina
Aksara.
Lester D. Crow, Alice Crow (1980). Psikologi Pendidikan Untuk
Perguruan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Lingren (1959), Psychology of Personal and Social Adjustment, Second
Edition, New York. American Book Company.
Mok Soon Sang (2000). Nota serta Latihan Ilmu Pendidikan : Pendidikan
di Malaysia dan Psikologi Pendidikan 1. Kuala Lumpur : Kumpulan
Budiman Sdn. Bhd.
Moustakas (1953), Children in Play Therapy, New York, McGraw-Hill
Book Company.
Rohaty Mohd. Majzud (1992), Psikologi Perkembangan,Kuala Lumpur,
Saedah, Zainun, Tunku Mohani (1996). Motivasi Dalam Pendidikan.
Kuala Lumpur : Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd..
Sufean Hussain (1993). Pendidikan pada Malaysia : Sejarah, Sistem dan
Falsafah. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka
Sumber utama: //tuanmat.tripod.com/teorimaslow.html dengan sedikit terjemahan bahasa.
0 Response to "MENGENAL TEORI MOTIVASI MASLOW"
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.